Activeer de katalysator voor grip op impact

Bijna alle organisaties zijn er naar op zoek, dé manier om echt grip te krijgen op impact. Niet meer ad-hoc bijsturen of repareren. maar vroegtijdig signaleren en anticiperen.

Die manier is er nu: 4vitae heeft de doorbraak in handen.

Logo's van klantorganisaties

De meeste organisaties hebben de koude cijfers op orde. Kosten, omzet, kwaliteit, winst. Maar er is te weinig zicht op impact, de ongeziene, ongrijpbare effecten en veranderingen binnen en buiten de organisatie.

Er zijn wel wat verhalen, maar samenhang met de reguliere data ontbreekt. Soms geeft dat leuke verrassingen, maar vaker mislukte innovatie, vastgelopen projecten, laat opgemerkte effecten, slapeloze nachten, verstoorde relaties of erger.

Om grip te krijgen op het geheel moet impact structureel onderdeel worden van de bedrijfsvoering. Niet langer afhankelijk zijn van toevallige signalen, maar ontwikkelingen vroegtijdig en continu in beeld hebben.

Niet wat verhalen die los staan van de cijfers, maar betekenisvolle informatie over impact van producten, diensten, beleid of veranderingen in de samenleving of de wereld die verbonden is met de bedrijfsvoering.

Kan dat? Ja, dat kan!

Impact Bootcamp

Ontdek de katalysator en krijg het eerste zicht op impact

Catalysis Deepdive

Voor organisaties die serieus aan de slag willen met impact

Impact Coaching

Persoonlijke begeleiding bij Connect | Catalysis | Change

Inhouse Services

We gaan samen aan de slag met jouw impact uitdaging

Impact Solutions

Configureerbare oplossingen voor jouw sector, organisatie of afdeling

Custom & Outsourcing

Ontwikkeling, interim en volledige ontzorging

De doorbraak is er

Grip krijgen op impact is niet onmogelijk. Iedere organisatie kan het realiseren. Het vergt alleen de moed om organisaties niet alleen te zien als leverancier aan de wereld, maar ook als een systeem dat betekenis heeft in en voor mensen en de wereld.

Dat schept mogelijkheden voor een fundamenteel andere manier mens-gedreven vorm van besturen, managen en verantwoorden.

Door kleine aanpassingen verbindt je de ervaring en kennis van eigen mensen met die mensen in onze open kennisintensieve samenleving. Door de katalysator versnel je het ontdekken van impact en kun je tijdig aanpassingen doen. Zo bouw je aan een proces voor impact-versnelling dat onderdeel wordt van de reguliere bedrijfsvoering.

Hierdoor werk je structureel aan meer samenhang, aan meer grip, en bouw je systematisch aan een steeds sterker – intern en extern – verbonden, lerend en anticiperend team of organisatie. Het is een nieuwe filosofie voor besturen, managen, innoveren, beveiligen, onderzoeken, marketen, veranderen, transformeren en verantwoorden. Al ruim 150 organisaties ging je voor.

Agile product innovatie

80% van de nieuwe producten faalt. Niet omdat ze technisch niet goed zijn, maar omdat ze niet aanslaan in de markt of bij gebruikers. De Agile Innovation Propellor verbindt het ontwikkelproces met warme feedback waardoor  faalfactoren en ongeziene niches vroegtijdig in beeld komen

Innovatie van diensten

Innovatie van dienstverlening verloopt andersom dan product innovatie. De vernieuwingen ontstaan bij klanten en het is de kunst om de waarde die daarbij ontstaat te ontwikkelen tot winstgevende dienstverlening. Service Innovation Method ondersteunt het hele proces van ontdekken van vernieuwingen tot het productiseren en infrastructureren van diensten portfolios.

Horizon Scanning

De toekomst is niet te voorspellen. De gewenste toekomst kun je proberen te creëren. Strategievorming, risico-inschatting, optie-creatie en onzekerheidsbeheer profiteren allemaal van het zicht en inzicht dat ontstaat als veel mensen – periodiek of continu – perspectieven en waarnemingen delen de duiden. Er ontstaat grip op de toekomst als zwakke signalen van (mogelijke) verandering vroeg in beeld komen.

Sociaal domein & jeugd

Narratief evalueren en verantwoorden begint langzaam maar zeker door te dringen in het sociaal domein. Voor het eigen sociaal/wijkteam, voor aanbieders of zelfs regionaal. Omdat “verhalen achter de cijfers” geen grip geven op het geheel ontwikkelde 4vitae de afgelopen jaren Moreel Financieel Evalueren. De verhalende en warme data van narratief evalueren wordt op casusniveau verbonden aan de koude cijfers en indicatoren. Daardoor ontstaan een nieuwe dynamiek tussen wethouders Financieren, Sociaal Domein, Jeugd en Raad. En tussen inkoop en aanbieders.

Veiligheid, beveiliging en justitie

Narratief evalueren is ontstaan in het domein van nationale veiligheid en bestrijding van terrorisme. 4vitae past deze benadering vooral civiel toe. 4vitae is geen expert op het gebied van veiligheid, ondermijning of beveiligen maar ontwikkelde wel IBISS. IBISS is een raamwerk van 15 samenhangende instrumenten voor vroegtijdig waarnemen van veranderingen/gevaren, managen van onzekerheden en anticiperen op wat zou kunnen gebeuren. IBISS zet de mens weer centraal en maakt geïntegreerd veilig werken en beveiligen mogelijk.

In het justitiedomein is de impact van staffen actueel evenals mogelijkheden voor het vaker toepassen van herstelrecht.

Zorg & GGZ

Zorg kan technisch zijn, maar is ook altijd relationeel. 4vitea is 2009 actief in ziekenhuizen, kinderafdelingen, top-klinische- en dementie instellingen, ouderenzorg, GGZ, jeugdzorg en voor mantelzorgorganisaties. Wij helen hen  narratief evalueren en verantwoorden.

In toenemende mate ligt hierbij de focus op het grip krijgen op de gehele impact. Dus niet alleen op cliënten of patiënten, maar ook medewerkers en sociaal netwerk. En niet alleen van de zorg, maar ook vanuit de samenleving.

Beleidsvorming, monitoring & eevaluatie

Open beleid ontwikkelen en evalueren wordt als wenselijk gezien, maar komt toch lastig van de grond. 4vitae biedt de helpende hand met vooraf evalueren en met narratief evalueren van de uitvoering. Door grootschalig en – desgewenst – continu zicht op hoe het in de praktijk gaat ontstaat de mogelijkheid om impact in beeld te brengen voordat beleid wordt aangenomen, tijdens het landen van beleid in de praktijk en gedurende de uitvoering. De gehele levenscyclus dus.

Lerende organisatie & verbeteren

Organisatie leren niet, mensen wel. En verbeteren doe je met producten. Toch spreken we vaak van leren en verbeteren als het gaat om teams of organisaties. 4vitae heeft daarop een geheel eigen en eigenwijze visie. Het gaat niet om leren, het gaat niet om de goede dingen doen. Het gaat om dingen zo doen dat ze goed doen. Voor iedereen. Dus voor medewerkers én voor klanten, patiënten, bewoners, inwoners, partners, leveranciers, enzovoort.

Verbonden besturen implementeert die visie als onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering. Doelen worden aangevuld en in evenwicht gebracht met uitdagingen. Koude data wordt verbonden en geëvalueerd met warme en narratieve data. Verantwoordingsprocessen worden verrijkt door het geheel van financiële én menselijke en maatschappelijke integraal onderdeel te maken van een innovatieve trialoog.

Inwonerparticipatie

De kennis van het verleden, over het heden en voor de toekomst zit in de samenleving. Dat feit is simpel te onderbouwen omdat we leven in een kennissamenleving. En doordat alle mensen die werken bij overheden, bedrijven of instellingen minimaal 16 uur per dag leven in de samenleving. Toch komt participatie maar moeilijk op gang. En keer op keer wijzen onderzoeken uit dat participatie geen of nauwelijks effect heeft op beleid.

4iviae ontwikkelde hiervoor een aantal oplossingen en raamwerken. Naast grootschalige nationale evaluatie zoals bijvoorbeeld voor Passend Onderwijs bieden wij de G10000 als een manier om alle inwoners te betrokken op alle beleidsterreinen. Het uitgangspunt daarbij is dat het gaat om wat zij u willen vertellen, niet om wat u van hen wil weten. Uiteraard is Maatwerk ook mogelijk. Wellicht dat de Cocreatieladder helpt om het ambitieniveau samen te bepalen.

Personeel & organisatie

Het is een bekend feit dat onderzoeken naar tevredenheid van medewerkers cijfers opleveren, maar geen inzicht. Sterker nog, zelfs als de ontevredenheid of onzekerheid groot is – bijvoorbeeld tijdens reorganisaties – dan zakt de tevredenheid vaak van de fameuze 7.1 naar hooguit 6.8. En dan?

HumanConnect is narratieve vorm van 360 graden medewerker feedback die vaak maar één nadeel heeft: er komt zoveel zicht dat er keuzes moeten worden gemaakt wat eerst te doen. HumanConnect is het ideale instrument voor organisaties die zelforganisatie serieus durven nemen. Dan kunnen genoemde keuzes namelijk gemaakt worden door teams en afdelingen zelf.

HumanConnect is ook ideaal voor ondernemingsraden en toezichthouders om de vinger aan de pols te krijgen op een schaal die tot op heden onhaalbaar was.

4vitae verving onze vragenlijsten door vertellen én helpt ons daar zelf de waarde in te ontdekken en ontsluiten. Onze ontwikkelaars maken er gretig gebruik van.

Wouter de Heij

Food4Innovations. Partner BOX NV, CEO, TOP BV

4vitae heeft ons geholpen om de warme (helpt het) en koude kant (kosten versus besparingen) integraal te evalueren en succesvol verantwoorden naar de Gemeente. Hier gaan we mee door.

Karen Houwen

Directeur sociale wijkteams, Ons Stede Broec

Raadsleden klagen voortdurend over gebrek aan grip in het sociaal domein. Is samen evalueren de missing link tussen volksvertegenwoordiging en controlerende rol?

dr. Geerten Boogaard

Hoogleraar Decentrale Overheden, Universiteit Leiden

Stuart Kauffman over wetenschap en verhalen

Verhalen zijn toch geen wetenschappelijk materiaal? Nou, daar ben ik niet zo zeker van. Verhalen vormen namelijk de natuurlijke manier waarop wij, autonome mensen, spreken over hoe we de rauwe werkelijkheid ervaren. Hoe we ons een weg banen door het leven. Hoe we onze kost verdienen.

 

Als verhalen gaan over hoe we omgaan met veranderingen in het leven, maar nog niet door de wetenschap worden bestudeerd, dan zou de wetenschap, niet de verhalen, moeten veranderen.

Connect | Catalyse | Change

Iedere organisatie kan grip krijgen op impact. De eigen impact, maar ook impact die van buiten komt. 4vitae helpt daarbij met drie processen:

Impact is niet meetbaar, maar wordt wel opgemerkt door mensen. Bij veel organisatie is de verbinding met mensen zwak. De beste manier om contact te maken is mensen laten vertellen over impact én daar iets mee te doen. Dat vertellen kan fysiek, maar digitaal kan het echt grootschalig en continu. Met email, maar via sociale media of met inzet van influencers.

Om het ontdekken van impact te versnellen gebruikt 4vitae uitlokkingsvragen en duidingsvragen die mensen helpen mensen hun ervaringen met organisaties, producten en diensten te delen inclusief de betekenis daarvan. Daardoor ontstaat warme data. Onze backoffice doorzoekt visueel en statistische vele duizenden combinaties van deze warme data om impact-patronen, -verbanden, –signalen en/of –trends te vinden. Van opvallende patronen komen meerdere neutrale interpretaties beschikbaar voor de klant. Dit geeft snelheidswinst en versterking van zwakke impactsignalen waardoor kansen en problemen eerder worden gezien.

Alle interpretaties worden door de klant geëvalueerd (dus niet geanalyseerd, anders gaan verbanden en signalen verloren) op betekenis voor hén. 4vitae faciliteert dat proces zolang dat nodig of gewenst is. We faciliteren – indien gewenst – ook het formuleren van interventies en assisteren bij het effectueren van daadwerkelijke aanpassingen van de organisatie aan zowel intern als externe impact.