Overbrug kloven met warme data

Bijna iedereen is er naar op zoek, dé manier om kloven te overbruggen. Niet met de gebruikelijke rapportages over mensen, markten of samenleving, maar met warme data en in verbinding met – vaak duizenden of miljoenen – betrokkenen.

Die manier is er nu: 4vitae heeft de doorbraak in handen.

Logo's van klantorganisaties

Organisaties willen altijd meer data over mensen. Maar helpt die om de kloven te overbruggen? Zeker. Data geeft enig zicht. Maar beperkt en zonder echte betrokkenheid. Om daadwerkelijk de brug te slaan en zicht te hebben, moet je anders te werk gaan. Geen koude data over mensen, maar warme data van mensen. Niet langer vertrouwen op indicatoren en gelikte rapportages, maar kloven overbruggen en echt in verbinding staan.

Maar hoe pak je dat aan?

Kloven?

 

Tussen directie en werkvloer

Tussen politiek en samenleving

Tussen systeemwereld en leefwereld

Tussen beleid en uitvoering

Tussen zorg/hulpverleners en patiënten

Tussen theorie en praktijk

Tussen marketing en verkoop

Tussen ontwerper en gebruiker

Tussen vakgebieden

Tussen afdelingen

Tussen locaties

Tussen tijdzones

Enzovoort

Enzovoort

 

Met welke kloven worstel jij?

Doe de mythen en kloven scan

De doorbraak is er

Het overbruggen van kloven vergt geen magie. Iedereen kan het realiseren. Als je maar weet hoe en bereid bent een andere invulling te geven aan sturen, rapporteren en verantwoorden. Een nieuwe fundamenteel andere kijk op informatievoorziening, beluitvorming en communicatie die past bij moderne leiders en organisaties in onze open samenleving.

Stap voor stap bouw je als organisatie aan een vertelnetwerk van mensen binnen en buiten je organisatie. Je teams, afdelingen of units leren werken met warme en narratieve data. En de betekenis daarvan zelf te onderzoeken en op te acteren. Zo overbrug je kloven en bouw je aan verbindingen die tot op heden niet mogelijk waren.

Hierdoor werk je systematisch aan meer anticipatievermogen, aan wendbaarheid, en realiseer je een steeds meer fijnmazig bestuurde organisatie die meer grip heeft dan ooit tevoren. Een doorbraak die al door meer dan 150 organisaties in de praktijk is gebracht.

Waar zit jouw probleemkloof?

Producten

Diensten

Jeugdzorg

Veiligheid

Beleid

19238404 4 3

Dicht je productenkloof

Weet je écht waarom klanten jullie producten kopen? Mislukken product-introducties keer op keer? Heb je geen zicht op de ontwikkelingen onder consumenten? Dan heb je te weinig zicht op de betekenis van je producten of jullie merk. ProductConnect geeft dat zicht.

Overbrug je dienstenkloof

Diensten zijn een samenspel tussen mensen. Zij creëren samen betekenis, waarde. Of juist niet. Dat kun je wel merken of horen, maar niet meten. Zelfs collega’s hebben daar onderling geen zicht op. Wil je daar wat aan doen? ServiceConnect geeft grip op betekenis aan de hele organisatie.

21139654 l
25434675 l

Krijg grip op de kloof tussen beleid en impact van jeugdzorg

Gemeenten én Rijk kampen met kwaliteit én stijgende kosten van jeugdzorg. Inwoners, gezinnen, jeugdigen, kinderen en medewerkers hebben zicht op de betekenis daarvan. YouthConnect geeft daarmee grip op de transformatie en maakt de Jeugdwet integraal bestuurbaar op kwaliteit én kosten.

Maak échte verbinding tussen directie en werkvloer

Mensen willen van betekenis zijn. Salaris is daarbij niet het belangrijkste. Heeft jouw organisatie moeite mensen vast te houden of aan te trekken? Of lukt het niet de betekenis van jullie organisatie zichtbaar te maken? WorkConnect vervangt het jaarlijkse medewerkers tevredenheidsonderzoek en geeft continue zicht op wat er speelt en verandert.

8394477 l

Wat klanten zeggen

4vitae verving onze vragenlijsten door vertelprocessen én helpt ons daar zelf de waarde in te ontdekken en ontsluiten. Onze ontwikkelaars maken er gretig gebruik van.

Wouter de Heij

Food4Innovations. Partner BOX NV, CEO, TOP BV

4vitae heeft ons geholpen om de warme (helpt het) en koude kant (kosten versus besparingen) integraal te evalueren en succesvol verantwoorden naar de Gemeente. Hier gaan we mee door.

Karen Houwen

Directeur sociale wijkteams, Ons Stede Broec

Raadsleden klagen voortdurend over gebrek aan grip in het sociaal domein. Is continue beleidsmonitoring de missing link tussen volksvertegenwoordiging en de controlerende rol?

dr. Geerten Boogaard

Hoogleraar Decentrale Overheden, Universiteit Leiden

Doe de mythen en kloven scan

Over het kunnen overbruggen van kloven bestaan vele mythen. Organisaties houden ze vaak zelf in stand. Doe de mythen en kloven scan en we sturen we je ons advies op maat. Zelf een afspraak plannen kan natuurlijk ook.

Je ontvangt ook onze nieuwsbrief. Ongeveer eens per maand.

In drie stappen van kloof naar verbinding

w

Verbinden

Verbinden zorgt dat alle betrokken mensen kunnen delen wat zij willen dat een ander weet. Daarvoor ontwikkelen we fysieke of online vertelnetwerken. Hierdoor ontstaat narratieve en warme betekenisvolle data. Wij ontsluiten dee signalen, trends en patronen die daarin zitten op neutrale wijze naar onze opdrachtgevers of de samenleving. 

U

Ontdekken

Ontdekken start als mensen narratieve, warme en bestaande koude data evalueren. Ontdekken vergt grasduinen door combinaties, ontdekken van nieuwe inzichten, verkennen van mogelijke verbanden, naast elkaar zetten van perspectieven en samenbrengen tot rijke beelden. Wij faciliteren daarvoor betekenisgevingsbijeenkomsten waarin we zorgen dat de complexiteit op tafel blijft zonder ons met de inhoud te bemoeien. 

Aanpassen

Aanpassen is een totaal ander proces dan implementeren. Het bestrijkt de hele range van veranderen van regels, doen van nader onderzoek, veranderen van organisatie, live testen van mogelijkheden, ontregelen, verkennen van nieuw terrein, communiceren over normen en uitdragen van waarden. Een samenhangend portfolio van interventies dus, dat breed wordt gecommuniceerd.

Verbinden | Ontdekken | Aanpassen

Harold van Garderen, de drijvende kracht achter het team van 4vitae, gelooft dat iedereen kloven kan overbruggen. Verbinden, ontdekken en aanpassen is het recept dat hij daarvoor sinds 2004 uitdraagt en verder ontwikkelt.

Na zijn promotie in de complexiteitswetenschappen, werkte hij vijftien jaar in klant/marktonderzoek, wereldwijde business intelligence en innovatie van dienstverlening. In 2010 richtte hij StoryConnect op. In 2020 veranderde de naam in 4vitae.

Ruim 150 klanten kregen als hulp bij Verbinden | Ontdekken | Aanpassen. Onderweg ontwikkelde hij onder andere SenseCanvas als opvolger van het Cynefin raamwerk, G10000 voor grootschalige burgerparticipatie en Verbonden Besturen, een praktische besturingsfilosofie voor de 21e eeuw op basis van complexiteitskunde, narratologie, systeemkunde en zorgethiek.