Overbrug kloven met warme data
Bijna iedereen is er naar op zoek, dé manier om kloven te overbruggen. Niet met de gebruikelijke rapportages over mensen, markten of samenleving, maar met warme data en in verbinding met – vaak duizenden of miljoenen – betrokkenen.
Die manier is er nu: 4vitae heeft de doorbraak in handen.

Organisaties willen altijd meer data over mensen. Maar helpt die om de kloven daarmee te overbruggen? Zeker. Data geeft enig zicht. Maar beperkt en zonder echt contact met de betrokkenen. Om daadwerkelijk de brug te slaan en zicht te hebben, moet je anders te werk gaan. Geen data over mensen, maar data van mensen. Niet langer vertrouwen op indicatoren en gelikte rapportages, maar kloven overbruggen en echt in verbinding staan. Maar hoe doe je dat?
Kloven?
Tussen directie en werkvloer
Tussen politiek en samenleving
Tussen beleid en uitvoering
Tussen theorie en praktijk
Tussen medewerkers met andere werktijden
Tussen afdelingen
Tussen locaties
Tussen marketing en verkoop
Tussen ontwerp en realisatie
Kenniskloven
Toezichtkloven
Verantwoordingskloven
Enzovoort
Enzovoort
Met welke kloven worstelt jouw organisatie?
De doorbraak is er
Het overbruggen van kloven vergt geen magie. Iedere organisatie kan het realiseren. Als je maar weet hoe en bereid bent een andere invulling te geven aan sturen, rapporteren en verantwoorden. Een nieuwe fundamenteel andere kijk op informatievoorziening en communicatie die past bij moderne netwerkorganisaties en onze open kennisintensieve samenleving.
Stap voor stap bouw je als organisatie aan een vertelnetwerk van mensen binnen en buiten je organisatie. Je teams, afdelingen of units leren werken met warme en narratieve data. En de betekenis daarvan zelf te onderzoeken en op te acteren. Zo overbrug je kloven en bouw je aan verbindingen die tot op heden niet mogelijk waren.
Hierdoor werk je systematisch aan meer anticipatievermogen, aan wendbaarheid, en realiseer je een steeds meer fijnmazig bestuurde organisatie die meer grip heeft dan ooit tevoren. Een doorbraak die al door meer dan 150 organisaties in de praktijk is gebracht.
Waar zit jouw probleemkloof?
Dicht je productenkloof
Weet je écht waarom klanten jullie producten kopen? Mislukken product-introducties keer op keer? Heb je geen zicht op de ontwikkelingen onder consumenten? Dan heb je te weinig zicht op de betekenis van je producten of jullie merk. ProductConnect geeft dat zicht.
Dicht je dienstenkloof
Diensten zijn een samenspel tussen mensen. Zij creëren samen betekenis, waarde. Of juist niet. Dat kun je wel merken of horen, maar niet meten. Zelfs collega’s hebben daar onderling geen zicht op. Wil je daar wat aan doen? ServiceConnect geeft grip op betekenis aan de hele organisatie.
Krijg grip op de kloof tussen beleid en impact van jeugdzorg
Gemeenten én Rijk kampen met kwaliteit én stijgende kosten van jeugdzorg. Inwoners, gezinnen, jeugdigen, kinderen en medewerkers hebben zicht op de betekenis daarvan. YouthConnect geeft daarmee grip op de transformatie en maakt de Jeugdwet integraal bestuurbaar op kwaliteit én kosten.
Dicht de kloof tussen directie en werkvloer
Mensen willen van betekenis zijn. Salaris is daarbij niet het belangrijkste. Heeft jouw organisatie moeite mensen vast te houden of aan te trekken? Of lukt het niet de betekenis van jullie organisatie zichtbaar te maken? WorkConnect vervangt het jaarlijkse medewerkers tevredenheidsonderzoek en geeft continue zicht op wat er speelt en verandert.
Wat klanten zeggen
4vitae verving onze vragenlijsten door vertelprocessen én helpt ons daar zelf de waarde in te ontdekken en ontsluiten. Onze ontwikkelaars maken er gretig gebruik van.
4vitae heeft ons geholpen om de warme (helpt het) en koude kant (kosten versus besparingen) integraal te evalueren en succesvol verantwoorden naar de Gemeente. Hier gaan we mee door.
Raadsleden klagen voortdurend over gebrek aan grip in het sociaal domein. Is continue beleidsmonitoring de missing link tussen volksvertegenwoordiging en de controlerende rol?
Doe de mythen en kloven scan
Over het kunnen overbruggen van kloven bestaan vele mythen. Organisaties houden ze vaak zelf in stand. Doe de mythen en kloven scan en we sturen we je ons advies op maat. Zelf een afspraak plannen kan natuurlijk ook.
Je ontvangt ook onze nieuwsbrief. Ongeveer eens per maand.
In drie stappen van kloof naar verbinding
Verbinden
Verbinden gaat over zorgen alle betrokken mensen kunnen delen wat zij willen dat de organisatie weet. Daarvoor bouwen we fysieke of online vertelnetwerken op. Hierdoor ontstaat narratieve en warme data over de betekenis van de organisatie, haar producten, diensten en omgeving.
Ontdekken
Ontdekken start als werknemers narratieve, warme en bestaande koude data evalueren op mogelijke collectieve betekenissen voor hen en/of de organisatie. Ontdekken vergt grasduinen door combinaties, verkennen van mogelijke verbanden, naast elkaar zetten van perspectieven en samenbrengen van nieuwe inzichten.
Aanpassen
Aanpassen is een totaal ander proces dan implementeren. Het bestrijkt de hele range van veranderen van regels, doen van nader onderzoek, veranderen van organisatie, live testen van mogelijkheden, ontregelen, verkennen van nieuw terrein, communiceren over normen en uitdragen van waarden. Een samenhangend portfolio van interventies dus, dat breed wordt gecommuniceerd.
Verbinden | Ontdekken | Aanpassen
Harold van Garderen, de drijvende kracht achter het team van 4vitae, gelooft dat iedere organisatie samen kan besturen op betekenis. Verbinden, ontdekken en aanpassen is het recept dat hij daarvoor sinds 2004 uitdraagt en verder ontwikkelt.
Na zijn promotie in de complexiteitswetenschappen, werkte hij vijftien jaar aan grootschalig klant/marktonderzoek, wereldwijde business intelligence en innovatie van dienstverlening. In 2010 richtte hij StoryConnect op. In 2020 veranderde de naam in 4vitae.
Ruim 150 klanten kregen hulp bij Verbinden | Ontdekken | Aanpassen. Ook ontwikkelde hij G10000 voor grootschalige burgerparticipatie. En Verbonden Besturen, een praktische besturingsfilosofie voor de 21e eeuw.