SocialConnect

Sturen op maatschappelijk rendement per publieke Euro

Gemeenten staan de komende jaren voor de uitdaging om meer impact te bereiken in het sociaal domein terwijl de budgetten hard zullen dalen. Daarnaast bent u ook vast geschrokken van de onbedoelde schade die jarenlang berokkend is aan jongeren en volwassenen.

 

Als bestuurder, raadslid of beleidsmaker wil je maatschappelijke rendement én grip op de kosten. Je wil enerzijds ruimte geven om te doen wat nodig is én informatie die zicht geeft op de uitvoering en impact.

 

SocialConnect maakt dat mogelijk. Daarmee kunt u de schijnbare tegenstelling – tussen stijgende kosten en zorg die inwoners beter helpt – doorbreken.

Download gratis whitepaperPlan een afspraak

Bestuur het sociaal domein op maatschappelijk rendement per Euro

Voor het sociaal domein is over het algemeen op casusniveau veel data beschikbaar: wachttijd, kosten, adresgegevens, soort hulp, kwaliteitsdata, enzovoort. Daarnaast wordt inwoners ongeveer eens per jaar naar hun tevredenheid gevraagd. Daarmee wordt periodiek – bijvoorbeeld iedere zes maanden – een rapportage gemaakt.

Gemeenten en gecontracteerde aanbieders hebben vaak meer informatie over de uitvoering op casusniveau. NAW gegevens, regievoerder, emailadressen, beschikking. Deze worden – naast operationeel – eigenlijk alleen gebruikt voor het jaarlijkse cliënttevredenheidonderzoek. Dat is zonde want daardoor wordt de kans gemist om zicht te krijgen op de impact van de zorg op inwoners en op medewerkers.

SocialConnect biedt hiervoor de oplossing:

 

w

Monitoren uitvoering

Door tijdens hulp, zorg of ondersteuning regelmatig een vertelkamer in te zetten komt narratieve en warme data beschikbaar

s

Echt zicht op impact

Door narratieve en warme data te combineren met koude data op casusniveau ontstaat echt zicht op impact

Beheren welzijn per Euro

Inkoop en management krijgen grip op maatschappelijk welzijn per Euro en kunnen die beheren

Rijker verantwoorden

Verantwoordingsprocessen zijn gericht op realiseren van constructieve belangenverstrengeling en democratische verantwoording naar Raad en inwoners.

Uitdaging sociaal domein

Alle inwoners kunnen het door hen gewenste leven leiden, zich naar vermogen ontwikkelen en naar wens participeren in de samenleving

 

Zij zijn hiervoor eerst zelf en samen verantwoordelijk

 

De gemeente/overheid komt in beeld als dit niet vanzelf gaat. Dan moeten publieke diensten en voorzieningen snel, goed en op maat functioneren

Hoe werkt het?

Inventarisatie

In enkele gesprekken bepalen we welke verwachtingen en zijn, op welke uitvoering monitoring zal worden gedaan en of de daarvoor benodigde NAW data beschikbaar is.

Inrichten

Het vertelproces wordt zowel inhoudelijk als technisch geconfigureerd en getest. Dit kan voor periodiek of continu gebruik.

Vertellen

Inwoners en medewerkers (van eigen teams en/of aanbieders) delen hun ervaringen en de betekenis daarvan.

Continu monitoren

Inkoop, regiehouders en management krijgen de beschikking over een patroondashboard voor dagelijkse moreel-financiële monitoring van de uitvoering.

Periodieke betekenisgeving

Een per kwartaal levert 4vitae een neutraal geformuleerde signalen die door een gebalanceerd team van gemeente en aanbieders worden geëvalueerd op basis van ze uitdaging én de gestelde kaders. Benodigde aanpassingen worden doorgevoerd.

Rijker verantwoorden

Eens per jaar – of vaker indien gewenst – levert de beleidsafdeling een verslag van de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, de aanpassingen en de financieel morele verantwoording aan B&W die deze deelt met de raad.

Nadelen huidige aanpak

  • Geen zicht op maatschappelijk rendement en impact
  • Jaarlijks cliëntervaringsonderzoek
  • Geen grip op kosten
  • Gemeenten in greep van de markt
  • Inwoners buiten spel

Voordelen SocialConnect

  • Zicht op maatschappelijke impact per publieke Euro
  • Continu monitoren en bijsturen
  • Actief beheer zorglandschap
  • Raad geeft controlerende rol echt invulling
  • Geïntegreerde burgerparticipatie

Samen met gemeente zetten we steeds meer in op kracht en talenten van inwoners en het creëren van verbinding tussen mensen zodat iedereen naar vermogen (weer) mee kan doen aan de samenleving.  We zetten in op, omzien naar elkaar, het bouwen aan gemeenschappen en het bieden zo nodig ondersteuning aan bewoners die niet goed mee kunnen komen in onze veeleisende samenleving.

ONS heeft in de gemeente Stede Broec een partner die duidelijke ambities heeft om de verschuiving van zorg naar preventie en daarmee vóórkomen van zorg te doen slagen. Voor deze verschuiving ‘naar voren’ is veel publiek geld uitgetrokken. In de praktijk zien medewerkers van ONS elke dag dat deze aanpak door de ogen van de inwoner zoveel voordelen oplevert.

Voor ONS aanleiding om 4Vitae in te schakelen voor de evaluatie van de pilot ‘versterken eerste lijn’ om de praktijk en de waarde voor de inwoners zichtbaar te maken. Dit was een schot in de roos, de evaluatie is rijk aan verhalen en laat zowel de meerwaarde voor de inwoner als het positieve effect op de uitgaven zien.

Het vraagt moed en vertrouwen om deze – terecht – ingezette weg te blijven volgen zolang de middelen vanuit het rijk nog onvoldoende omgebogen zijn. Deze evaluatie helpt en geeft vertrouwen om verder te gaan en wellicht uit te breiden.

Karen Houwen

Directeur, Ons Stede Broec

Raadsleden klagen voortdurend over gebrek aan grip in het sociaal domein. De instrumenten en de informatie waarover ze beschikken zijn kennelijk onvoldoende om te doen wat ze willen: verhalen uit de samenleving verbinden met politieke aansturing van de uitvoering. De techniek van het narratief evalueren biedt nieuwe kansen

Die maatschappelijke opgave moet leidend worden gemaakt als kader waarna de raad vervolgens kan meekijken bij de narratieve evaluatie van het beleid om van daaruit het debat met het college te voeren over het beleid in het sociaal domein.

Zou het niet mooi zijn als daarover een voortdurend gesprek mogelijk is met de onderzoekers die de narratieve evaluatie feitelijk uitvoeren? Dat raadsleden ergens de vraag kunnen stellen of het verhaal dat zij al een paar keer hoorden inderdaad een patroon is of niet. Dat de cliëntenraad iets kan laten doen met het signaal dat er in een specifieke doelgroep iets mis zou gaan. Dat zou een professioneel herstel van de verbinding tussen de volksvertegenwoordigende en de controlerende rol van de raad zijn. En dat is in mijn ogen een nóg interessanter experiment.

Is Narratief Participatief Evalueren de missing link tussen volksvertegenwoordiging en controlerende rol?

dr. Geerten Boogaard

Hoogleraar Decentrale Overheden (Thorbecke leerstoel), Universiteit Leiden

Inpassen van SocialConnect in de P&C cyclus

SocialConnect zorgt dat ervaringen en duidingen van inwoners en medewerkers over de uitvoering, maatschappelijke effecten daarvan én veranderingen in samenleving zichtbaar worden en beschikbaar komen voor beleid en bestuur. Die ervaringen zijn er al, maar worden niet structureel bij elkaar gebracht en meegenomen. Daarvoor zorgt de VIBE cyclus.

SocialConnect zorgt ervoor dat  VIBE cyclus even gestructureerd wordt doorlopen als de P&C (of PDCA) cyclus. Ze zorgt voor verbinding van Straat tot Raad. En maakt een meer verbonden manier van besturen mogelijk. Klik op de plaatjes voor vergrotingen.

Van Straat tot Raad
SocialConnect vervangt de jaarlijkse cliëntrevredenheidsonderzoek door een continu proces waarmee het maatschappelijk rendement én kosten zichtbaar en daarmee bestuurbaar worden van Straat tot Raad.
Verbonden besturen met de verbinding tussen PDCA en VIBE cyclus
SocialConnect maakt een meer verbonden manier van besturen mogelijk waarbij er een nieuwe dynamiek ontstaat tussen B&W, Raad, uitvoering, zorglandschap en inwoners.

Business case

In andere gemeenten is gebleken dat SocialConnect zichtbaar kan maken welke hulp, zorg of ondersteuning geen goede uitwerking heeft op de inwoners en/of het personeel. Hierdoor ontstaan direct mogelijkheden om deze zorg te beëindigen en/of te vervangen door ander – vaak meer normaliserende en socialiserende – aanbod. Dit heeft een dubbel effect: goedkoper én duurzamer.

Door slimme administratie van vermeden kosten bij bijvoorbeeld het verleggen van zorg van de 2e lijn naar de 1e lijn is gebleken dat dit niet alleen ongeveer 75% goedkoper was, maar dat tevens zichtbaar kon worden gemaakt dat er sprake was van uitvoering en impact conform het de uitdaging als geformuleerd in de decentralisatiewetten.

SocialConnect  begint bij €1 ex BTW per inwoner per jaar met een minimum van €25.000 per gemeente. Deelnemende gemeenten kunnen toetreden tot de Community of Practice SocialConnect. Naast uitwisseling van ervaringen en van elkaar leren worden ook wensen tot doorontwikkeling daar besproken en afgestemd.

Whitepaper versterken van invloed van inwoners op beleid in het sociaal domein

Wil jij de invloed van inwoners op het beleid in the sociale domein te versterken? In dit whitepaper beschrijven we hoe dat slim kan door inwoners en medewerkers de de uitvoering te laten monitoren en te gaan besturen met uitdagingen. Het whitepaper is gericht op gemeenten, raden, regionale samenwerkingsverbanden en het maatschappelijk middenveld. Het is echter ook prima leesbaar voor zorgaanbieders in het sociaal domein.

Voorblad Whitepaper burgerparticipatie sociaal domein