Marktpotentie geprinte chocolade

De uitdaging

TOP BV was in 2010 een van de eerste bedrijven die onderzoek ging doen naar de toepassingen van 3D printers voor de voedselindustrie. Dé uitdaging bij technologische innovaties is het vinden van doorbraaktoepassingen. Daarvoor moeten de barrières in beeld komen. Zitten die in de techniek, in het produceren, de smaak, de distributie, vaardigheden? 4vitae hielp het uitzoeken.

Aanpak

Een breed scala aan betrokkenen werd geïnterviewd of kon over hun perspectief op 3D printen van chocolade vertellen op een zogenaamd deelpunt. Technici die het prototype van de 3D chocolade printer bouwden vertelden over experimenten die zij deden. Bijvoorbeeld over verwarmen en weer koelen van de chocolade. Voedselontwerpers gingen los op toepassingen voor bijvoorbeeld decoratie van borden of buffetten. Marktonderzoekers vertelden niches die zij zagen en kostprijzen die daarbij haalbaar moesten worden. Chefs vertelden over welke mogelijkheden zij zagen in hun keuken en hun restaurant. Proces-technologen keken naar aspecten als veiligheid en voedselhygiëne. En er werd uiteraard ook onderzoek gedaan naar concurrerende technieken en leveranciers.

Alle narratieven werden vervolgens samen onderzocht door een groep betrokkenen. Ze lazen elkaar verhalen, haalden daar voor hen opvallende signalen uit en bouwden daarmee barrière modellen op white boards. Zo brachten ze samen in beeld welke kansen haalbaar waren in de huidige markt met de huidige technologie.

Inzicht en impact

Alhoewel er geen onoverkomelijke technologische barrières werden gevonden, concludeerden onderzoekers en marketeers samen dat het nog minstens een jaar of vijf zou duren voordat de kostprijs van in keukens bruikbare printers voldoen zou zijn gezakt om commerciële toepassing mogelijk te maken. Men besloot eerst verder te investeren in andere vormen van “op maat productie”.