Agile productontwikkeling Volsmaakt

Toekomstige kopers als kennisbron voor marketing en productontwikkeling
Doorpraten?

De uitdaging

Met Volsmaakt gingen vijf innovatieve fruittelers in 2014 de strijd aan tegen verlies en bederf. Precies als hun fruit prachtig rijp en het lekkerst was, lag heel Nederland ergens op een strand en betaalden de supermarkten doordraaiprijzen. Zij namen voedselontwikkelaar TOP in de arm om hier een oplossing voor te vinden. TOP benaderde 4vitae voor het gebruikersonderzoek.

Aanpak

De eerste feedback op het productontwerp kwam via sociale media. Via Twitter werden foto’s verspreid waarop mensen reageerden. Foodbloggers, voedselontwerpers, docenten op voedselopleidingen, potentiële klanten leverden ongezouten kritiek, stelden vragen en gaven suggesties. Eén ervan bleef extra hangen: “het lijkt wel een bloedzak”.

Vervolgens werden op een beurs honderden proefverpakkingen aangeboden aan bezoekers in ruil voor hun reactie op de productsoorten: aardbei, kers, framboos, zwarte bes en braam.

De fruittelers toonden zich ware onderzoekers. Ze vroegen de bezoekers welke variant ze wilden proberen, te reageren op het product, wanneer ze het duur of goedkoop zouden vinden, waar ze het wilden kopen, wanneer ze het zouden gebruiken en of ze suggesties hadden om het product succesvol te maken.

Reactie uitlokken via Twitter

Tweeps als mede-ontwikkelaar

Voorraadkast waaruit bezoekers zelf moesten keizen

Bezoekers testen en helpen mee het tot een succes te maken

Veel bezoekers kwamen ook met ideeën: ontwerpsuggesties zoals “zeker geen groene dop”, marketingtips over verpakkingen, adressen van geïnteresseerde grootverbruikers. De meest verrassende bijdrage kwam van twee bankiers die aanboden dit product in hun kantine te gaan verkopen voor €5 per stuk om hun collega’s te helpen begrijpen dat echte innovatie goud waard is.

Inzicht en impact

Alle input werd geëvalueerd op thema en op hoofdrolspelers. Hieruit kwamen twee narratieve modellen. Hierin staan o.a. de inzichten op het gebied van smaak, verpakking, milieu en verpakking per soort. Hiermee kon de ontwikkelgroep verbanden ontdekken tussen wensen van gebruikers, ontwerpkeuzes afwegen en de aansluiting op de eisen van de tussenhandel en retail balanceren met de beschikbare middelen qua budget en productiecapaciteit.

De productsamenstelling, het ontwerp van de verpakking, de introductiestrategie naar de markt en het marketingverhaal werden als gevolg van het gebruikersonderzoek aangepast. De foodbloggers noemen het een fris ontworpen innovatief versproduct, het “bloedzak” issue was verdwenen, het product kwam in de supermarkt.